Ifjúságfalva három órában

Csillognak a reggel hullott esőcseppek a fák, a bokrok ágain a parkban, amint az Április 4. tér felé megyek. Fontos dátum. 73 éve, 1949 tavaszán azon a napon kezdték építeni az itteni mocsaras területen Ifjúságfalvát az akkori fiatalok.

Most az üzlet előtt emberek. Megnéznek, köszönnek. A tér üres. Azután kisebb társaság érkezik, néhányuknál ételhordó, bemennek az emeletes épületbe. A bejárat előtt oszlopok. Két farsangi álarcon tollakat táncoltat a szél. Régi farsangi bálok itt maradt emlékei lehetnek. Belépek.

Várjuk a pályázatok eredményét

Községi hivatal jobbra, mutatja a tábla. Könnyen megtalálom a közgazdász és jogi diplomával is rendelkező Gönczöl Gabriella polgármester irodáját. Ez a harmadik ciklusa, tizenkét éve polgármester, az idén újra indul a tisztségért.

„Fogyunk”. Néz rám, amint leteszem a kávéscsészét. „1958-ban nyolcszázan is éltek itt, ahogy a krónika írja. A legutóbbi népszámlálási adatok alapján 438 a lakosaink száma. Pedig költöznek ide fiatalok, az utóbbi években 10-12 fiatal család is érkezett. 2011-ben kilenc, 2013-ban négy bérlakást adtunk át” – tudatja.

A faluban nincs alapiskola, óvoda, Gútára járnak a gyermekek. Az óvodának találtak egy megfelelő házat, de nem vergődnek zöld ágra a tulajdonossal. „Legújabb utcánk, az Új utca egyik oldalán házak állnak, sokan szeretnének építkezni a Vág felé eső másik oldalon, ám előbb meg kell egyeznünk az ottani parcellák tulajdonosaival. Évek óta szeretnénk felújítani a kultúrház épületét, ahol beszélgetünk, a színpadot, a tetőt. Három éve pályázunk, azt mondják, kevés a pénzük, azóta áll az ügy. Más épületeket is jó lenne korszerűsíteni, felújítani utat, főteret, buszmegállót, környezetet szépíteni. Pályáztunk, ahová csak lehetett. Most várjuk ezeknek a pályázatoknak az eredményét” – sorolja.

Azután bejárjuk az épületet. Amíg megyünk felfelé a lépcsőn, rákérdezek az előbb ételhordóval érkezett emberekre. „Gútáról, a Kicsindi étteremből hozzák a kultúrházba az ebédet. A nyugdíjasoknak kiszállítjuk, további lakosok pedig megrendelik, és innen viszik haza” – világosít fel. Belépünk Ifjúságfalva történelmi hagyományainak szobájába, amelyet 1979. április 4-én, a falu építésének 30. évfordulója tiszteletére avattak fel. A régi fotókon ma is ismerős épületeket fedezek fel. Az egyik képen a korabeli kultúrház előtt éppen csehországi kirándulásra várakozók egy csoportja látható.

Két polgármester egy konyhában

Ragyog a nap, amint a főtérre lépünk. Amíg a faluban sétálunk, arra kérem Gönczöl Gabriellát, mondjon három okot, amiért remek hely Ifjúságfalva. „Először az összetartást említem. Az első szóra jönnek az itteniek, ha segíteni, brigádozni kell. A másik ok, amiért jó itt élni, az, hogy az öttagú önkormányzattal segítünk megteremteni ennek a feltételeit. Műfüves focipályát létesítettünk, bár focicsapatunk jelenleg nincs, meccseket rendeznek ott. Nemrég adtunk át egy utcai workout pályát, ahol bárki tornázhat a korlátokon. Mivel a faluban nincs templom, egy alapítvány segítségével Szűz Mária-szobrot helyeztünk el a lourdes-i barlang mintájára. A kovácsoltvas rácsot Angyal Titusz itt élő művészkovács készítette” – állunk meg a kegyhely kis parkja előtt. „A harmadik ok a sok zöld, a faluhoz tartozó Kissziget vonzó természeti szépségei” – mosolyog.

Közben megérkezünk Császár Etához, aki tizenkét évig volt polgármester. Édesapja annak idején, amikor megérkezett az első 19 brigádos, akiknek nevét emléktábla őrzi, a falut alapító Štefan Zaťko sofőrjeként dolgozott. Kérdésemre, hogy mi volt a legnagyobb tett a faluban polgármestersége alatt, a gáz bevezetését említi. „Aznap, amikor végre elkészült minden a gázvezeték elindításához, este fellobbant a főtér közepén egy nagy fáklya, utána pedig gáz bált tartottunk a kultúrház nagytermében” – meséli, és úgy érzem, most is maga előtt látja azt a fáklyát.

Szélerőmű és kerékpártúra

Megint Gönczöl Gabriella irodájában a jövőről beszélgetünk, amit itt a Green Energy szélerőműve is jelenthet. Hogy okoz-e álmatlan éjszakákat a polgármester asszonynak a két éve indult projekt? „Nem okoz. A szélerőmű a falu területén épül, bérlet formájában kapjuk majd az ezért járó összeget. 250 ezer eurós évi költségvetésünk a felével növekedne. 300 hektár földterületünk van, ebből a szélerőmű 1,8 hektárt foglalna el, a további területeken lehet gazdálkodni. Jelenleg a hatástanulmány hozzászólási folyamata zajlik. Úgy tűnik, a lakosaink nem ellenzik a terveket. Szeretném, ha így maradna, mert másik esetben nem lenne értelme a projekt megvalósulásának” – mondja búcsúzóul a polgármester asszony.

A buszmegálló felé betérek a Tip Top büfébe. Ham Erika, Ham Kinga tulajdonos édesanyja örömmel meséli, hogy május 14-én, szombaton rendezik meg a Tip Top Túra 6. évfolyamát kerékpárosoknak. „A 70 kilométeres közúti, a 45 kilométeres Mountain bike és a 20 kilométeres rekreációs pálya mellett az idén az ››Egyformák vagyunk‹‹ jelszó jegyében fogyatékkal élőknek, az egészségügyi állapotuknak megfelelő, speciális pályát alakítunk ki” – avat be, miközben gulyáslevest tesz elém. Belekanalazok.